Penglibatan China dalam projek HSR Kuala Lumpur-Singapura hampir pasti susulan daripada lawatan Yang di-Pertuan Agong Sultan Ibrahim ke China pada 19 September lalu.
Bercakap mengenai pembiayaan China dalam projek HSR, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming dilaporkan menjawab kerjasama antara syarikat milik negara, parti atau syarikat swasta China dengan syarikat swasta Malaysia merupakan satu kemungkinan. – Malaysia Kini
Sebelum ini, The Edge melaporkan konsortium China yang dipimpin China Railway Construction merupakan pilihan utama untuk projek mega itu berbanding dua konsortium tempatan yang disenarai pendek iaitu YTL Construction Sdn Bhd-SIPP Rail Sdn Bhd dan Malaysian Resources Corp Bhd-IJM Construction Sdn Bhd-Berjaya Rail Sdn Bhd-Keretapi Tanah Melayu Bhd (MRCB-IJM-BRail-KTMB). – The Edge
Beban kewangan yang tinggi merupakan faktor utama syarikat China menjadi pilihan untuk projek yang bernilai kira-kira RM72 bilion itu. Menteri Pengangkutan Anthony Loke ketika menjawab tuduhan Wee Ka Siong yang mendakwa anggaran kos HSR meningkat sehingga RM120 bilion, menjelaskan kerajaan terbuka untuk menghidupkan semula projek mega itu sekiranya terdapat pelabur swasta yang bersedia mengambil bahagian. – Malay Mail
Disediakan oleh:
Knowledge Management Center(KMC), IRIS Institute
**RADAR adalah produk pantauan berita harian IRIS yang memaparkan perkembangan berita-berita strategik dalam setiap bidang utama mengikut sudut pandang IRIS. Sebarang perbincangan dan persoalan boleh diajukan diruang komen atau pautan https://pertanyaaniris.wasap.my/, pihak IRIS akan cuba menjawab.